MINI Cooper Forum banner

Motorstoringslampje geactiveerd met intervallen van 1.000 mijl

517 views 10 replies 4 participants last post by  flightops  
#1 ·
2007 Mini One ME32 1.397cc Benzine R56 Serie gekocht 2.4.2025
25 april Kilometerstand 80.009 EML-lampje brandt maar geen ander teken van motorprobleem
24 juli Kilometerstand 78.976 (1.033 mijl eerder) EML aan & af en toe vermogensverlies. Garage verving gasklep OE
Dec 23 Kilometerstand 77.944 (1.032 mijl eerder) EML aan. Diagnosecontrole toonde Motor (DME/DDE), Voetruimtemodule (FRM) & OBDII (Motor). Garage verving 4 bobines, 4 bougies & 1 upstream Lambda sensor
Juli 23 Kilometerstand 76.825 (1.119 mijl eerder) EML aan & motor slaat af & loopt onregelmatig. Garage verving MAP-sensor & Lambda sensor (voor KAT)
Is er iemand die vergelijkbare problemen heeft ervaren met EML en zo ja, kunt u suggesties doen om het op te lossen?

#2 ·
Een grote gok hier, maar deze staan erom bekend olie te verbranden en hebben ook een volledige TC-kit (motorrevisie ook) nodig bij 60.000 mijl plus. Als u geen bewijs heeft dat het werk is gedaan, is dat een gedachte.

Ik zou ook de inlaat, uitlaat en elke cilinder roken om te zien of er iets kapot is - repareer alles wat u vindt.

Een andere is de uitlaatflex - als deze blaast, omdat deze zo dicht bij de downstream O2 zit, veroorzaakt deze een ravage met de brandstoftoevoer - laat die ook repareren.

#5 ·
PS, vergeten toe te voegen - welke codes veroorzaken de EML?
Hoi, De diagnose van juli 2024 voor de motor (DME/DDE) signaleerde 5 items, namelijk:
2B32 - Regelbereik gasklepactuator
2B2B - Positiebewaking gasklepactuator
2B0B - Gaskleppotentiometer
2B22 - Test sluitveer gasklepactuator
2B31 - Regelbereik gasklepactuator
De diagnose van december 2023 die fouten in Motor, Voetruimte & OBDII aangaf, als volgt:
Motor - 2B67 Luchtmassastroom plausibiliteit
2AC3 Zuurstofsensor voor KAT, Plausibiliteit
287D VANOS inlaatactuator beweging
273F Bobine cilinder 4, Ontstekingscircuitbewaking
Voetruimtemodule - A8AD Stadslicht, rechts, defect
A8AC Stadslicht, links, defect
OBDII - P2195 O2-sensorsignaal bevooroordeeld/vast arm (Bank 1 Sensor 1)
Er staan geen vermeldingen in het Serviceboek dat de distributieketting is vervangen en ook geen servicefacturen.
Hartelijk dank voor de nuttige antwoorden.
Is het zinvol om een diagnosesysteem aan te schaffen om het in de toekomst gemakkelijker te maken om regelmatige controles uit te voeren?

#4 ·
Dus, hoe zat het met de voetenruimtemodule met betrekking tot markeringslichten? De 70.000-markering voor dingen die uitvallen, komt vrij vaak voor. Distributiekettingen, hogedrukbrandstofpomp, katalysator. Toen mijn Mini onder garantie viel, heb ik zelf de bougies en bobines gedaan. En de andere dingen kwamen meestal ook naar boven. Zelfs met regelmatige olieverversingen. Het kan gebeuren. Niet echt iemands schuld. Maar het gebeurt wel. Sommige systemen zijn als dominostenen, waarbij als één ding uitvalt, een heleboel dingen kort daarna kunnen uitvallen. Ik zeg niet dat het kritiek is met alles op de motor. MAAR HET DOET HET WEL. Neemt speling op door het adaptieve leren. Dit betekent dat wanneer een sensor bijvoorbeeld bijna defect is, de metingen die hij terugstuurt naar de computer aan het uiterste einde van het spectrum liggen. Dus het adaptieve leren... leert dat en gebruikt andere sensoren en systemen om daar hun metingen te veranderen. In de loop der jaren heb ik geleerd dat het gaat om veel dingen in de gaten houden, ja, de kritieke apparaten vinden die routinematig onderhoud nodig hebben (niet alleen alles). En daarmee kun je vrijwel omstandigheden vermijden waarbij alles een probleem heeft. Vinden waar je op de draaimolen moet springen. Als het gaat om onderhoud. Maar dingen als katalysatoren en zo, ik gebruik geen brandstofadditieven, brandstofsysteemreinigers, enz. Ik gebruik octaanbooster als ik in het zuidwesten ben, waar ze alleen 89 octaan als premium brandstof hebben. Moest mijn katalysator laten vervangen rond de 70.000. Hogedrukbrandstofpomp kort daarna. Het kan soms zo gaan. Eén ding dat me opviel, is dat je de upstream Lambda-sensor hebt geplaatst. God, die dingen worden tegenwoordig duur. Voor iets dat de neiging heeft om bij de meeste auto's uit te vallen, heb ik de mijne de afgelopen jaren zeker optimaal benut. Hoewel ik geen probleem heb met de mijne. Dat is misschien wel het volgende dat ik vervang. Zie je, geld weggooien ziet er wel zo uit, maar op een bepaalde manier kan de oude worden gered, versleten maar nog steeds werkend, en bovendien voorkomt het dat domino-effect. Ik wil heel voordelig zijn bij het onderhoud van de mijne. De onderhoudsintervallen zijn echter regelmatig en veel kan de afstand afleggen. Zoiets als waar je mee te maken hebt, stinkt naar de hemel alsof het een opfrisbeurt nodig heeft, hoewel je het op zijn minst tot 99.000 zou moeten kunnen krijgen voordat het doorlopen moet worden. Het schema dat je laat zien, weerspiegelt bijna het idee dat als je aan je eigen auto zou kunnen werken, je aandacht zou moeten besteden aan de elektrische ventilator en kijken of deze werkt. Samen met een thermostaathuis. Ik probeer niet als Nostradamus te zijn, maar bij die kilometerstand. Vermijd de goedkope elektrische ventilatoren, meer heb ik daar niet over te zeggen.

#6 ·
KK bedankt daarvoor.

Er gebeurt hier veel, en ja, ik zou een fatsoenlijke scanner halen om de codes te wissen en ze vervolgens opnieuw controleren om te zien wat er terugkomt - hij moet BMW-codes lezen en niet alleen een generieke OD2-lezer zijn. Hij moet ook live data lezen.

Ik zou een volledige rooktest uitvoeren van inlaat, uitlaat en elke cilinder om te zien of er iets kapot/lekt - repareer die dan eerst.

Tussen al die codes heb je de gevreesde 287D-code - de onze werd veroorzaakt door een uitgerekte distributieketting en een gebroken plastic geleider. Omdat er niets aan is gedaan en het een dure klus is, zou ik daarover nadenken na de rooktest. Als het een keeper is, dan moet je handig zijn met de sleutels, of, @mike1967 een pm sturen en met hem praten over een volledige motorrevisie.

#7 ·
Ik kan nu een update geven over de voortdurende situatie die overeenkomt met wat u heeft geadviseerd;
De actie die door de dealer is ondernomen onder de voorwaarden van de garantie die over 2 weken afloopt, is als volgt;
EML geactiveerd 10-5-25 kilometerstand 80.209 - Inlaatmagneetventiel verwijderd, gereinigd en van positie gewisseld met uitlaatmagneetventiel
EML geactiveerd 25-5-2025 kilometerstand 80.402 - Katalysator vervangen
EML geactiveerd 5-6-2025 kilometerstand 80.753 - Stroomopwaartse lambdasonde vervangen
EML geactiveerd 13-6-2025 kilometerstand 80.986 - Wachten op diagnosecontrole
Ik heb geen kopieën van de diagnostische resultaten en gerelateerde foutcodes ontvangen. Ik heb de waarschijnlijkheid van een overmatig uitgerekte distributieketting en/of beschadigde kunststof spanners benadrukt, maar ze hebben erop aangedrongen de hierboven getoonde wijzigingen uit te voeren. Ik ben nu meer bezorgd omdat het einde van de garantieperiode snel nadert. Alle begeleiding zou welkom zijn.

#10 ·
Ik aarzel om een scantool aan te bevelen - ze variëren zo sterk in prijs. Het hangt er allemaal van af hoe diep je in de auto wilt gaan.

Als het alleen BMW-specifieke codes leest, misschien een paar honderd. Als je dieper wilt duiken en aanpassingen wilt resetten en bidirectionele controle wilt, 700 tot 1100 plus. Mike's level I meerdere duizenden.

Ik gebruik een Launch X431 en kan voor aanpassingen, behoorlijke live data en bidirectioneel - het is tegenwoordig ongeveer ÂŁ 800 denk ik.

Zoals ik al zei, ik aarzel omdat je moet nadenken hoe diep je zult duiken

#11 ·
Ik gebruik een Foxwell NT530. Wordt geleverd met de BMW/Mini/Rolls-codes als je het zo optioneert.

Was rond de 150 dollar toen ik het kocht IIRC, maar het zou me niet verbazen als het tegenwoordig ergens rond de 250-200 dollar zit. Bidirectioneel, live data, aanpassingen, etc.

Ik heb het ook geladen met GM-, Ford- en Chrysler-definitiebestanden, maar daar heb ik extra voor betaald.

Gaat diep genoeg voor mijn gebruik.

YMMV