MINI Cooper Forum banner

Nieuwste mini cooper motorwissel van N12b16 naar latere motor n16b16 conversie

11K views 28 replies 5 participants last post by  Ap600  
#1 ·
Ik heb een Mini Cooper uit 2008 met krukas schade door oververhitting, kon geen goede N12 motoren met weinig kilometers vinden, dus ik vertelde de eigenaar dat ik de nieuwere N16 B16 motor van een 2013 mini die hij online vond, kan maken. Dus motor besteld, nieuwe oliepomp en een paar onderdelen die ik wissel zijn al klaar, mijn laatste opfrisbeurt plus koppeling vervangen en APK is morgen klaar dan ga ik over op deze conversie, ik heb een paar maanden geleden een clubman gedaan als laatste, op deze motor hebben we besloten om hem tegelijkertijd op te frissen omdat hij meer dan 60.000 km heeft gelopen, de eigenaar wil gewoon dat hij goed blijft lopen, ik heb een vaste prijs afgesproken voor het vervangen van de motor en dan gewoon de norm voor opfrissen, d.w.z. kettingkit en betere ringen en klepsteeldichtingen etc., trig houdt de kosten zo laag als ik kan, sorry ik deel niet hoe ik dit doe wil niemand op een pad leiden waar ze verdwalen etc, want er zit wel wat in etc, psa gebruikt deze zelfde motoren tot op heden, bmw stopte rond 2016, dus zou ook een hele nieuwe motor kunnen plaatsen voor een Citroën of Peugeot vti motoren zijn hetzelfde, en ik weet hoe ik ze moet passen.

#3 ·
Engineering at its best Mike - at least there will be a much bigger pool of engines to source a good used one 👍
N12-motoren worden nu oud en het is moeilijker om goede te vinden, dus N16 of de PSA-motoren, er zijn er genoeg. Deze auto heb ik 3 jaar of langer geleden gereviseerd, nadat een garage waar hij vandaan komt 2 jaar aan het koelsysteem had gewerkt en het systeem nooit goed had ontlucht, de auto oververhitte zo erg dat de auto niet meer startte nadat hij door de hitte was gestopt, het had tenminste niets met mijn revisie te maken.

#4 ·
Vandaag heb ik de tijd gehad om de revisie uit te voeren en heb ik hem gestript en de boringen gehoond en nieuwe ringen geplaatst, ook de kop en de klepsteelasafdichtingen etc. gedaan, zoals op de foto's hieronder te zien. Zou dit tegen het weekend klaar moeten hebben om in de auto te plaatsen, maar er komt in het weekend ook andere spullen aan, dus ik ben ze allemaal aan het jongleren, ,
Image

Image

Op bovenstaande foto's is de oliebrandende rotzooi op alle kleppen te zien. Deze motor N16 B16 heeft 21.000 mijl uit 2012, zelfs met weinig kilometers verbrandt hij nog steeds olie, vandaar dat het het beste is om deze vroegtijdig te reviseren en van de BMW-ringen af te komen voordat ze schade aanrichten,
Image

Image

Image

Image

Image

Bovenstaande kop en zuigers in de reinigingstank die ik heb gemaakt,
Image

Bovenstaande boringen gehoond en met scotchbrite gereinigd, klaar voor zuigers met nieuwe, betere, solide ringen
Image

Bovenstaande zuigers gereinigd, klaar voor ringen
Image

Bovenstaande nieuwe ringen, ik gebruik deze, die ik in gesmede zuigers zou plaatsen en die betere trekringen hebben die beter bestand zijn tegen de hitte, ook de olieringen zijn 3-delig, wat het olieverbruik stopt

#5 ·
Image
twee terug, als ik de ringcompressor gebruik, vertraag ik altijd alles in olie, ik gebruik ook wat 180 mm nat-droog schuurpapier rond de bovenste lip van de boringen, helpt ringen om naar binnen te glijden als je ze stevig naar beneden duwt, voeg ook motorbouwer vet toe aan de drijfstanglagers
Image
Image
boven de aangepaste carterpan die ik doe, ik las een ondiepe schroefdraadmoer aan de buitenkant van de carterpan en snijd dan een sleuf in de carterpan om alle olie af te voeren bij olieverversingen, zoals voorheen, het is 25 mm vuil in de carterpan,
Image
boven de kop na een paar uur in de reinigingstank, ik heb nul geschrobd of een van mijn tijd besteed aan het schoonmaken hiervan, alleen hitte en bellen,
Image
Image
boven het kopoppervlak waar retang-ringen zitten, ik gebruik altijd 1200 mm nat-droog en polijst ze dan weer glanzend,
Image
Image
boven de gepolijste kop met dremel en polijstpad, als je dit niet doet, zullen de ringen slijten,
Image
Image
nieuwe klepsteeldichtingen, ik gebruik deze, ze zijn niet de goedkoopste, maar ze zijn zeer goed gemaakt

#6 ·
View attachment 293821 twee terug, als ik de ringcompressor gebruik, vertraag ik altijd alles in olie, ik gebruik ook wat 180 mm nat-droog schuurpapier rond de bovenste lip van de boringen, helpt ringen om naar binnen te glijden als je ze stevig naar beneden duwt, voeg ook motorbouwvet toe aan de drijfstanglagers View attachment 293822 View attachment 293823 boven de gemodificeerde carterpan die ik doe, ik las een ondiepe schroefdraadmoer aan de buitenkant van de carterpan en snijd dan een sleuf in de carterpan om alle olie af te voeren bij het verversen van de olie, zoals voorheen, het is 25 mm vuil in de carterpan, View attachment 293824 boven de kop na een paar uur in de reinigingstank, ik heb nul geschrobd of iets van mijn tijd besteed aan het schoonmaken hiervan, alleen hitte en bellen, View attachment 293825 View attachment 293826 boven het kopoppervlak waar de retang-ringen zitten, ik gebruik altijd 1200 mm nat-droog en polijst ze dan weer glanzend, View attachment 293827 View attachment 293828 boven de gepolijste kop met dremel en polijstpad, als je dit niet doet, slijten de ringen weg, View attachment 293829 View attachment 293830 nieuwe klepsteeldichtingen, ik gebruik deze, ze zijn niet de goedkoopste, maar ze zijn zeer goed gemaakt

#7 ·
Image

Image

bovenstaande retang-ringen voor nokkenassen van het vanos-systeem, onderdeelnummers altijd in olie weken voor montage,

Image

bovenstaande kop klaar om te monteren, ik heb ook de vacuĂĽmpomp aangepast zodat de nieuwere, betere n16 vacuĂĽmpomp op de n12-auto kan worden gebruikt en de oliedrukschakelaar in de zijkant van de kop kan worden gebruikt, aangezien de n16 zich op de oliefilterbehuizing bevindt, ik heb ook een nieuwe oliepomp gemonteerd aangezien de n16 geleid is en de n12 niet.

Attachments

#8 ·
Zo goed als nieuw zal dat zijn Mike als je er klaar mee bent - die foto's laten het detailniveau zien dat je in elke opfrisbeurt steekt. Het kunnen achteraf inbouwen van N16 in N12-motoren opent een hele nieuwe wereld aan opties en donoronderdelen - geweldige zet en zal in de toekomst nog veel meer mini's redden.👍

Wat ik een beetje eng vind, is dat deze motor 21.000 mijl heeft gereden en toch al aan het verbranden was. Ik weet dat hij met de hoon en de 3-delige FAI-ringen, met afdichtingen, niet meer zal verbranden, maar wow, olieverbruiker bij die lage kilometerstand o_O

Het is tenminste nu door jou opgelost Mike 👍

#9 ·
Het zal tegen de tijd zijn dat ik ermee klaar ben.

#10 ·
Dus eindelijk deze vandaag weer in de unit gekregen en de voorkant eraf gehaald en de motor en versnellingsbak eruit gehaald, dus het gaat allemaal weer vooruit, tot nu toe heb ik een mod gedaan zodat ik de n16 vacuĂĽmpomp kan laten draaien, dus de oliedrukschakelaar vermijd, ook de oliepomp geregeld omdat ik de n16 pomp niet kan gebruiken, de kop terug erop gekregen klaar om te monteren, moet alleen nog de distributieketting timen als ik het vliegwiel van de n12 motor monteer, ga ook meer de n16 onderdelen gebruiken omdat ze weinig kilometers hebben en nieuwer zijn, paar of ecu updates paar dingen nodig om deze correct te laten draaien, de oude motor werd zo heet dat twee bouten van de belhuizing afbraken op de torx kop dus moest een moer op lassen om ze eraf te krijgen, geen probleem.

#11 · (Edited)
Weer een zondag en onder een mini lol, motor zaterdag teruggeplaatst, alle hardware wijzigingen gedaan die ik moet doen om de latere motor goed te laten draaien in de eerdere auto, een nieuwe distributiekettingkit erop gezet en waterpomp en poelie en riem, ook nieuwe oliepomp gemonteerd aangezien de n16 is geleid en n12 niet, als hij weer draait, breng ik de ecu weg bij de mapping man die de software zal updaten om hem goed te laten draaien en brandstof te leveren, ik heb de motor gereviseerd, ook al heeft hij pas 21k gelopen, maar is van 2011 dus de leeftijd was niet in zijn voordeel, dus zou nu nog eens 60k moeten doen voordat de distributieketting weer vervangen moet worden, misschien, dat gezegd hebbende, wat ik doe stopt het olieverbruik zodat ze geen laag olieverbruik hebben, wat de vroege n12 met plastic ringen allemaal doet,

motor klaar om terug te plaatsen
Image

Image

bovenste subframe had wat roest dus ik draadborstel op haakse slijper dan etc primer dan twee lagen ondercoating steenslag, zal de andere kant van het subframe ook doen voor de apk,
Image

bovenstaande motor zat in de auto, ik heb alle 21k onderdelen gebruikt die ik kan, dynamo en airco pomp ook vacuĂĽmpomp nadat ik de behuizing heb aangepast om rond de oliedrukschakelaar te passen, 3e die ik nu heb gedaan het werkt goed

Image

Image

bovenstaande zie je dat ik een vacuĂĽmpomp van de n16 motor heb geplaatst,

Image

bovenstaande gebruik ik altijd elring afdichtingen voor filterhuis probeer alle andere vond deze de beste, morgen zet ik de voorkant er weer op en monteer ik een nieuwe airco radiator etc misschien weer aan het einde van de dag

#13 ·
Ik heb alle aandrijfassen en de versnellingsbak en wat additief erin, waardoor het soepeler loopt. Morgen zet ik de voorkant er weer op en krijg ik hem weer aan de praat, dan een paar uur laten draaien en twee keer 2500 toeren gedurende 20 minuten voordat ik de inloopolie eruit haal en weer vul met olie, klaar voor de eerste 200 mijl voordat ik de olie weer ververs. Ik heb ook een paar ECU-updates te doen, omdat ik een andere motor gebruik.

#15 ·
Ziet er goed uit Mike, en goed bezig met een grotere bron van "nieuwe" motoren - ik kan de foto's nu ook zien 👍
dat is wat ik dacht, aangezien n12-motoren nu oud worden, kan ik op deze manier tenminste ook psa-motoren monteren die tot op heden worden gebruikt en aan het werk kunnen worden gezet, ik ben nu ook meer distributiekettingen aan het doen op bmw-motoren, iedereen in de branche denkt dat ik gek ben lol

#16 ·
Een ander deel van de dag vandaag is nu klaar om te starten, wat morgen zal zijn, dan shake-down en live data runs om ervoor te zorgen dat alles zich gedraagt, enz. Het zou nu een geweldige motor moeten zijn.

#17 ·
Nu ik net mijn Cooper terug heb van Mike, of “Magic Mike” zoals ik hem zou moeten noemen, ben ik dolgelukkig. De oude n12 in mijn 08-auto heeft de geest gegeven door de complete incompetentie van een lokale garage, waardoor deze extreem oververhit raakte en onherstelbaar kookte, dus Mike stelde voor en monteerde met succes een N16-motor !!! De auto trekt beter, is stiller, reageert sneller en rijdt over het algemeen beter. Mike heeft hier iets baanbrekends gedaan dat de levensduur van veel mini's met een verbeterde optie zou moeten verlengen - dus goed gedaan Mike, je hebt mijn vrouw gelukkiger gemaakt dan ik ooit zou kunnen (met de auto) 🤣🤣👍👍

#18 ·
Blij dat ik van dienst ben geweest en de reis ermee heb gesorteerd lol,

#20 ·
Laat gewoon zien wat een echte ingenieur Mike is - die oplossing is zeker de juiste weg

Goed gedaan Mike 👍 👍 👍
ik hou gewoon van een muur die je moet beklimmen of neerhalen of omheen gaan of een tunnel graven, altijd weg met alles in het leven,

#21 ·
Kleine update over deze auto: hij heeft nu ongeveer 700 mijl gereden en de eigenaar zegt dat hij heerlijk loopt, zoveel beter. Hij stuurt me de ecu en we gaan hem opnieuw mappen. Het is een niet-turbo motor van 1.600 cc, 120 pk. Hij zou uiteindelijk rond de 140-150 pk moeten uitkomen en een betere gasrespons moeten hebben. Het verandert ze ten goede. Ik heb de eigenaar gevraagd om, zodra hij hem terugkrijgt en hem een paar weken gebruikt, misschien een recensie hier te plaatsen over wat hij ervan vindt en of het hem heeft gegeven wat ik verwacht, zoals meer pittige kracht, en ook hoe het de mpg beĂŻnvloedt. Ik weet dat het het vvt-systeem harder laat werken, dus meer toeren etc. van eerdere auto's die ik heb gedaan.

#23 ·
Even als een update van het werk dat Mike heeft gedaan, had ik een klein probleem met EML vanwege een sensor - hij gebruikt nu BLACK MAGIC PERFORMANCE CENTRE, dus ik heb de ECU eruit gehaald en naar Mike gestuurd, hij heeft hem naar Black Magic gebracht, die de ECU heeft geflasht, de “non fault” heeft weggedaan EN op mijn verzoek een remap heeft gedaan.

Als je een standaard Cooper (non s) hebt, doe dit dan nu! Het is een andere auto, de acceleratie is direct, zowel bij de stoplichten als op de snelweg, wat nu veel veiliger is omdat ik veel sneller kan inhalen - vreemd genoeg is het brandstofverbruik vrijwel hetzelfde en het is nog steeds een soepele, bestuurbare motor bij lokale ritten - maar gewoon zoveel meer de auto die het nu zou moeten zijn - EN ik had de ECU in 3 dagen terug !!!

Het heeft me weer verliefd gemaakt op een auto waarvan ik dacht dat hij op zijn best langzaam en rustig was - doe dit als je de rijervaring wilt verbeteren !!

#28 ·
Als je de kopbouten plaatst, heb je dan de boutgaten in het blok schoongemaakt en de kopbouten lichtjes geolied, kopbouten koppel, 30 Nm plus 90 graden plus 90 graden draaihoek, ik markeer elke bout terwijl ik ze aandraai met een verfstift om er zeker van te zijn dat ik er geen een mis, gemakkelijk te doen.