MINI Cooper Forum banner

Mini airco werkt niet, garage zegt dat het de compressor is

1 reading
1.6K views 9 replies 3 participants last post by  flightops  
#1 ·
Mijn airco heeft nog nooit gewerkt sinds ik mijn mini one 2012 heb, als ik op de airco-knop druk gaat het groene lampje branden. Ik kan een duidelijke verandering in de toeren horen alsof er iets wordt aangedreven, maar de koppeling draait niet. De koppeling draait gemakkelijk met de hand, zou dat zo moeten! Riemen zitten er nog op, alle zekeringen zijn goed. Enige vreemde is dat er een groot groen relais ontbreekt onder de motorkap, een van de twee met een ventilatorsymbool erop, weet niet zeker of dit ermee te maken heeft, kan iemand advies geven, als het erop aankomt en ik alleen het koppelingsonderdeel vervang, moet het dan nog worden ontgast? Bedankt bij voorbaat, geniet van de zon.. als je die hebt.

#2 ·
De koppeling op de aircocompressor draait vrij rond wanneer deze niet is ingeschakeld.

Deze wordt elektrisch geactiveerd, dus wanneer de computer de juiste omstandigheden ziet, zal deze inschakelen en de pomp aanzetten.

Als deze nooit inschakelt, kan dit te wijten zijn aan een lage systeemdruk (bijv. lekkage bij de compressor of op een verbinding) of de compressor koppeling kan elektrisch defect zijn. De meeste garages zullen gewoon de compressor willen vervangen als de koppeling defect raakt. Nieuwe compressor wordt geleverd met een nieuwe koppeling.

#3 ·
Bij de eerste generatie Mini (en mogelijk ook bij de uwe) kan de AC-compressorkoppeling een spoel hebben die defect kan raken. De spoel kan worden vervangen. Het systeem hoeft niet te worden ontgast om de koppelingsspoel te vervangen.

Als u slechts één elektrische draad naar de AC-compressor hebt, meet dan eerst de weerstand naar de aarde. De mijne is ongeveer 200 Ohm. Als er kortsluiting of een open circuit is, dan heeft u een spoelprobleem.

U kunt de spoel ook loskoppelen en 12V (even) op de compressor zetten, u zou de compressorkoppeling aan en uit moeten horen klikken. Het zal vrij duidelijk zijn of het werkt.

U kunt ook 12V naar de AC-compressor controleren - kijk of 12V de compressorconnector bereikt wanneer u de AC aanzet. Zoals u zegt, kan het een relais of zekering zijn.

Als de gasdruk echter te laag is, zal de AC-compressor niet inschakelen om deze tegen schade te beschermen - in dat geval wordt er nooit 12V naar de compressor gestuurd.

#4 ·
Ik heb een andere autoaccu. Als ik de spoelconnectoren heel kort aanraak met een draad van de accu en er 2 draden op de spoel zitten, groen en rood, moet ik er dan een met positief en een met negatief aanraken of aardt het chassis hem? Ook, van wat ik zie, is het niet zo moeilijk om de spoel via de wielkast te vervangen. Veel YouTube-video's hebben het erover om de helft van de auto te verwijderen! De zorg die ik heb, is om de riem er weer op te krijgen, altijd lastig!

#7 ·
Bedankt, ik zal eens kijken. De reden dat dit allemaal begon, is dat ik de auto heb laten bijvullen en na ongeveer 2 minuten in de wachtkamer te hebben gewacht, zei de man dat er iets mis was met de compressor en daarom zou hij mijn tijd niet verspillen met bijvullen. Nu ben ik hier niet zeker van na verder onderzoek, want na 2 minuten, welke controles had hij kunnen doen? Als hij alleen afgaat op de compressor die niet draait, heb ik sindsdien geleerd dat deze waarschijnlijk toch niet draait om schade te voorkomen als het gas toch laag is. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet niet zeker of hij na 2 minuten iets had kunnen vertellen.

#8 ·
Ik weet niet of het in het VK hetzelfde is, maar een winkel mag wettelijk gezien geen systeem met een storing belasten.

2 minuten is meer dan genoeg tijd om de meters erop te zetten en de lading te beoordelen. Airconditioning is een afgesloten systeem en lekt niet, tenzij er een storing is. Het kan zo simpel zijn als dat de koolstofafdichting op de compressoras iets te veel slijtage heeft en waardoor koudemiddel erlangs kan.

Nu de compressorkoppeling niet werkt en deze simpelweg veroordelen omdat deze niet in contact komt met een mogelijk laag laadsysteem? Dat is een beetje een "sprong".

Er kan echter meer aan de hand zijn geweest dan ze je hebben verteld. Winkels beschrijven het probleemoplossingsproces normaal gesproken niet aan de klant. Dat kost tijd en geld. Ze vertellen je wat er gerepareerd moet worden en gaan ermee door of duwen het eruit als je nee zegt. Het is tenslotte een bedrijf... tijd is geld.

#9 ·
De AC-koppeling grijpt niet in als er niet genoeg druk is.

In het VK gebruikt vrijwel iedereen een automatische machine die eerst al het aanwezige gas evacueert, vervolgens een vacuĂĽmtest uitvoert en vervolgens het gas vult (en een kleine hoeveelheid olie injecteert).

De vacuĂĽmtest duurt op zich al zo'n 20 minuten.

Ik denk dat ze de machine hadden kunnen aansluiten, de handmatige meters op de machine hadden kunnen aflezen, hadden kunnen zien dat er goede druk was aan zowel de hoge als de lage drukzijde, en dan de werking van de koppeling hadden kunnen controleren. Dat zou je in minder dan 5 minuten kunnen doen... maar dat doet niemand! Garages sluiten gewoon de machine aan, laten hem draaien en komen terug als hij klaar is. Hij vult niet als de vacuĂĽmtest mislukt. Als hij wel vult, controleren ze vervolgens of de compressor aanslaat en of de temperatuur bij de ventilatieopeningen koud is.

Maar misschien, als de operator bijzonder scherpzinnig was, had hij bij het aansluiten van de machine zeer goede druklezingen kunnen waarnemen en kunnen denken aan het controleren van de AC-koppeling.

Je zou ergens anders heen kunnen gaan en om een nieuwe vulling kunnen vragen. Je zou ze kunnen waarschuwen en ze zouden de handmatige druktest kunnen uitvoeren en, als die goed is, de AC-koppeling kunnen controleren voordat ze vullen. Het duurt niet lang.

Met behulp van diagnose kan je mogelijk de AC-koppeling handmatig activeren. Op mijn oudere Mini kan je de draad terug naar het relais volgen en daar 12V op aansluiten. Je kan zien en horen dat de koppeling activeert. Met behulp van diagnose kan je mogelijk ook zien of de auto voldoende druk op het AC-systeem ziet.